Attachment | Size |
---|---|
2021-113 Strona tytułowa. Spis treści.pdf | 366.92 KB |
Książka wydana w formie online (PDF) i dostępna nieodpłatnie
zobacz "Dostęp do wydania online (PDF)"
Tytuł | Warmia i Mazury na tle pandemicznej rzeczywistości |
---|---|
Praca zbiorowa | 20 rozdziałów |
Redaktorzy (2) | Mariusz Tadeusz Fierek, Paulina Sigurska-Fierek |
Autorzy (20) | Brodzik Malwina, Brzezik Angelika, Ciukszo Danuta, Dzimidowicz Marzena Elżbieta, Fierek Mariusz Tadeusz, Grabowska Marta, Gral Aleksandra Maria, Jasonek-Zyśk Krystyna, Kimber Dagmara, Kordowska Dorota, Kowalczyk Ewa Teresa, Olejnik Krzysztof, Piotrowicz Jarosław, Sigurska-Fierek Paulina, Sobocińska Martyna, Sobol Dorota, Sołodki Aleksandra, Włodarska Kamila, Wojnicz Piotr, Wojnowski Krystian |
Wydanie | Online (PDF) |
Rok wydania | 2021 |
Strony | 359 + 2 (361) |
Objętość | 21,1 ark. wyd. |
Format (cm) | 17x24 (B5) |
ISBN | 978-83-66270-13-8 |
Adres URL | W zakładce "Dostęp do wydania online (PDF)" |
Cena | Nieodpłatnie |
Treści prezentowane w monografii są wyrazem indywidualnych opinii Autorów
Nota prawna
© Copyright by Gdańska Szkoła Wyższa, Gdańsk 2021
Zabronione:
- samowolne udostępnianie publiczne całości lub/i fragmentów
- sprzedaż kopii w wersjach: cyfrowej i wydruku
Dozwolone:
- pobieranie
- wydruk
Dostęp cyfrowy
Wersja online (PDF) dostępna na platformie: Repozytorium monografii naukowych i podręczników akademickich GSW – dostęp publiczny (bez ograniczeń w dostępie, w formie plików PDF).
Adres bezpośredni:
https://omp.gsw.gda.pl/index.php/wydawnictwo_gsw/catalog/book/27
Spis treści
- Przedsłowie, s. 9-12
- Danuta Ciukszo, Mariusz Tadeusz Fierek, Rozwiązania polityki społecznej wprowadzone w sytuacji kryzysowej powstałej podczas pandemii COVID-19, s. 13-20
- Paulina Sigurska-Fierek, Mariusz Tadeusz Fierek, Ustanowienie służby cywilnej w celu zapewnienia zawodowego, rzetelnego, bezstronnego i politycznie neutralnego wykonywania zadań państwa, s. 21-36
- Malwina Brodzik, Wpływ reformy podziału administracyjnego Polski na wykonywanie najważniejszych zadań samorządu województwa warmińsko-mazurskiego, s. 37-56
- Krzysztof Olejnik, Znaczenie województwa warmińsko-mazurskiego w bezpieczeństwie ekonomicznym Polski, s. 57-76
- Dorota Sobol, Analiza pomocy społecznej w województwie warmińsko-mazurskim w latach 2014-2018, s. 77-96
- Piotr Wojnicz, Charakterystyka zaginięć osób w wieku senioralnym w województwie warmińsko-mazurskim, s. 97-112
- Dorota Kordowska, Rola Międzynarodowej Organizacji Pracy w ochronie pracy ludzkiej w Polsce, s. 113-132
- Marzena Elżbieta Dzimidowicz, Analiza motywacji bezrobotnych w powiecie ostródzkim w latach 2016-2020, s. 133-152
- Aleksandra Maria Gral, Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Ostródzie Filia w Morągu aktywizujące kobiety w latach 2017-2021, s. 153-172
- Dagmara Kimber, Analiza powiatu lidzbarskiego w zakresie bezrobocia i aktywizacji zawodowej kobiet w latach 2016-2020, s. 173-192
- Ewa Teresa Kowalczyk, Sołectwa w gminie Szczytno w latach 2016-2020, s. 193-212
- Angelika Brzezik, Analiza wykonania budżetu gminy Gietrzwałd w latach 2014-2018, s. 213-232
- Marta Grabowska, Gospodarka finansowa Aresztu Śledczego w Olsztynie w latach 2016-2019, s. 233-252
- Martyna Sobocińska, Analiza funkcjonowania kontroli zarządczej w Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej MSWiA w Olsztynie w latach 2015-2019, s. 253-272
- Krystyna Jasonek-Zyśk, Postępowanie odwoławcze wszczęte i zakończone olsztyńskiej Izby Skarbowej w latach 2014-2016, s. 273-292
- Aleksandra Sołodki, Korzyści i koszty ubezpieczeń społecznych mikroprzedsiębiorców na terenie miasta Bartoszyce, s. 293-312
- Krystian Wojnowski, Rola nauczyciela współorganizującego kształcenie w edukacji uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w szkole ogólnodostępnej, s. 313-326
- Kamila Włodarska, Prawne i organizacyjne podstawy socjoterapii, s. 327-334
- Paulina Sigurska-Fierek, Mariusz Tadeusz Fierek, Sieć Cittaslow wizerunkowym produktem turystycznym małych miast Warmii i Mazur, s. 335-346
- Jarosław Piotrowicz, Agroturystyka – alternatywą na wypoczynek w gospodarczo trudnych czasach w pandemii COVID-19, s. 347-358
Przedsłowie
Otaczający nas świat obejmuje szerokie spektrum zjawisk zarówno negatywnych, jak i pozytywnych, które mają wpływ na funkcjonowanie całego społeczeństwa.
Destabilizujące oddziaływanie miała pandemia COVID-19, która wstrząsnęła całym światem na początku lat 20. XXI w.
Definicja legalna epidemii oraz pandemii wynika z Ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu i zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych ludzi.
Zgodnie z art. 2 pkt 9 przytoczonej ustawy epidemia rozumiana jest jako „wystąpienie na danym obszarze zakażeń lub zachorowań na chorobę zakaźną w liczbie wyraźnie większej niż we wcześniejszym okresie albo wystąpienie zakażeń lub chorób zakaźnych dotychczas niewystępujących”.
Z kolei poprzez pandemię rozumiemy chorobę wysoce zakaźną, która rozprzestrzenia się na minimum dwóch kontynentach w jednakowym czasie.
Wirus SARS-CoV-2 okazał się niezwykle zakaźny i ulegał szybkiemu rozprzestrzenianiu się w wielu krajach.
Po pewnym czasie, gdy rozwój wirusa osiągnął rozmiary charakterystyczne dla pandemii, została ona oficjalnie ogłoszona przez Światową Organizację Zdrowia dn. 11 marca 2020 r.
Rozwój i ryzyko rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-2 były na tyle poważne, że uzasadniały stosowanie wobec obywateli licznych restrykcji.
Należy podkreślić, że jedną z nadrzędnych zasad konstytucyjnych jest prawo do wolności każdego człowieka.
Niemniej jednak art. 31 ust. 3 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej zezwala na ustanowienie niezbędnych ograniczeń wolności obywateli pod warunkiem spełnienia wyrażonych expressis verbis przesłanek.
Należy do nich legalność ingerencji, konieczność w społeczeństwie demokratycznym oraz celowość ingerencji:
- legalność ingerencji obwarowana jest obowiązkiem ustanawiania wszelkich restrykcji na gruncie ustawy,
- celowość ingerencji znajduje swoje uzasadnienie w razie ochrony bezpieczeństwa, porządku publicznego, zdrowia, środowiska, moralności albo praw i wolności innych osób.
Bez wątpienia ryzyko zachorowania na zakaźną chorobę zagrażającą życiu lub zdrowiu spełnia warunek konieczności oraz celowości, a więc możliwe jest stosowanie ograniczeń wobec obywateli, jeśli są one wyrażone w ustawie[1].
Zagrożenie związane z rozprzestrzenianiem się zakażeń wirusem SARS-CoV-2 spowodowało konieczność wprowadzenia szczególnych rozwiązań, umożliwiających podejmowanie działań minimalizujących zagrożenie dla zdrowia publicznego.
Te szczególne rozwiązania przybrały formę ograniczeń, nakazów oraz zakazów stosowanych w różnych obszarach funkcjonowania społeczeństwa.
Ministerstwo Zdrowia, w ścisłej współpracy z innymi ministerstwami i urzędami, prowadziło proces legislacyjny dla projektów rozporządzeń Rady Ministrów wydanych na podstawie art. 46a oraz art. 46b pkt 1-6 i 8-12 Ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi.
Działania te obejmowały bieżącą aktualizację rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii.
Wprowadzone ograniczenia, nakazy i zakazy były aktualizowane z uwzględnieniem stopnia rozwoju pandemii i dotyczyły:
- nakazu zasłaniania nosa i ust w przestrzeni publicznej,
- zawieszenia zajęć, a następnie wprowadzenie nauczania zdalnego w szkołach, przedszkolach, żłobkach,
- wprowadzenia nauczania hybrydowego w szkołach wyższych oraz ponadpodstawowych,
- wprowadzenia ograniczeń w działalności gospodarczej (ograniczenie funkcjonowania lub czasowe zamknięcie np. galerii handlowych, restauracji, hoteli, salonów fryzjerskich i kosmetycznych, muzeów, bibliotek, kin, teatrów, klubów tanecznych, obiektów sportowych, w tym siłowni i basenów),
- wprowadzenia limitów liczby osób przebywających w danym momencie w budynkach użyteczności publicznej (np. w sklepach, kinach, restauracjach, kościołach),
- wprowadzenia w sklepach godzin dla seniora,
- wprowadzenia zakazów lub limitów dla zgromadzeń o charakterze publicznym, państwowym i religijnym,
- ograniczenia liczby udostępnianych miejsc w transporcie publicznym,
- ograniczenia w przemieszczaniu się poza celami bytowymi, zdrowotnymi i zawodowymi (w początkowej fazie pandemii),
- wprowadzenia obowiązku kwarantanny dla przyjeżdżających do Polski.
Wraz z rozwojem pandemii COVID-19 Minister Zdrowia oraz Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia publikowali szereg rozporządzeń, zarządzeń i komunikatów, które miały za zadanie uporządkowanie kwestii udzielania świadczeń w okresie pandemii[2].
Dzisiaj, jak to metaforycznie ujmuje Aleksander Nalaskowski, znaleźliśmy się na nieznanej wyspie, której rozpoznanie zajmie nam sporo czasu, a może będzie trwać całe pokolenie.
Całe poprzednie życie rozbitków, ich zaszczyty, pozycja, majątek – w nowej sytuacji tracą na znaczeniu, zerują się. Aby przetrwać rozbitkowie mogą ze sobą walczyć albo współpracować.
Po początkowym okresie współpracy i prób społecznej mobilizacji sił wobec pandemii zaczyna dominować konflikt i agresja – każdy zaczyna walczyć o swoje, szczególnie jednostki i grupy, których dotychczasowe interesy są zagrożone.
Badacze przewidują, że dalekosiężne skutki pandemii doprowadzą do wzrostu nierówności społecznych i ubóstwa.
Wedle tych prognoz z każdym punktem procentowym spadku w gospodarce światowej w wyniku pandemii ponad 10 mln ludzi pogrąży się w ubóstwie.
Ponadto w sytuacji niepewności związanej z kryzysem nasila się postrzeganie różnic w zasobności grup.
Grupy zamożniejsze postrzegane są jako te, które mają ułatwiony dostęp do opieki medycznej, leków, produktów deficytowych.
Różnice między grupami zaczynają być postrzegane jako zagrażające, nieuzasadnione i niesprawiedliwe. Stąd już niedaleko do rewolucji i klasowych konfliktów o silnym negatywnym wydźwięku.
Nie trzeba być wytrawnym analitykiem, by zauważyć, że podziały klasowe nakładają się na podziały polityczne i ideologiczne.
Przy dalszym podżeganiu przez polityków i media do plemiennej walki, społeczne, polityczne, ekonomiczne skutki kryzysu mogą być tragiczne.
Groźniejsza od samego wirusa może okazać się anarchia, wzrost radykalizmów i ślepe oddanie się jakiejś ideologii, która sufluje łatwe i proste recepty na poprawę bytu oraz odzyskanie statusu utraconego przez recesję wywołaną lockdownami.
Człowiek znalazł się w prawdziwej pułapce, gdyż jest bezradny i niewiele może zrobić w tej sytuacji, co prowadzi do zwiększenia lęku i towarzyszącej mu agresji. Samo znalezienie się w nowej sytuacji, przybicie na wyspę rozbitków wywołało szok i przerażenie.
Powrotu do przeszłości nie ma, teraźniejszość jest niebezpieczna i pełna zagrożeń, a przyszłość niepewna i trudna do przewidzenia. Niektórzy uważają, że przyszłości „nie ma”, mówiąc, że dobre życie było przed pandemią[3].
Celem monografii jest zaprezentowanie Warmii i Mazur na tle pandemicznej rzeczywistości. Powstała ona z inicjatywy środowiska naukowego Wydziału Zamiejscowego w Olsztynie Gdańskiej Szkoły Wyższej.
W związku z tak szeroko podejmowaną problematyką, publikacja może być przydatna studentom kierunków – administracja, ekonomia i socjologia oraz innym czytelnikom, chcącym pogłębić wiedzę zgodnie ze swoimi zainteresowaniami.
Redaktorzy pragną podziękować wszystkim autorom za ich wkład w przygotowanie wydania, natomiast odbiorcom życzą znalezienia w niej wielu informacji, które będą przydatne w różnych dziedzinach życia.
[1] S. Omieczyńska, M. Przybyłowska, Pandemia COVID-19 – bariera czy ścieżka rozwoju nowej formy nauczania?, „Kortowski Przegląd Prawniczy” 2022, nr 3, s. 41-42.
[2] Wpływ pandemii COVID-19 na potrzeby zdrowotne w Polsce. Choroby zakaźne, Ministerstwo Zdrowia, Warszawa 2022, s. 10-11.
[3] P. Długosz, Trauma pandemii COVID-19 w polskim społeczeństwie, CeDeWu, Warszawa 2021, s. 12-13.
Dotychczas w ramach serii ukazały się drukiem
- Warmia i Mazury na tle trendów globalnych, Mariusz Fierek, Paulina Sigurska-Fierek (red.), Wydawnictwo Gdańskiej Szkoły Wyższej, Gdańsk 2013, ISBN 978-83-89762-50-4 (nr katalogowy 050)
- Warmia i Mazury na tle nurtów ogólnoświatowych, Mariusz Fierek, Paulina Sigurska-Fierek (red.), Wydawnictwo Gdańskiej Szkoły Wyższej, Gdańsk 2017, ISBN 978-83-89762-92-4 (nr katalogowy 092), https://gsw.gda.pl/pl/content/warmia-mazury-na-tle-nurtow-ogolnoswiatowych
Attachment | Size |
---|---|
2021-113 Strona tytułowa. Spis treści.pdf | 366.92 KB |